Jednoho dne se na nás obrátil zákazník, že chce na www.estranky.cz utratit peníze, ale nemůže. Chtěl registrovat doménu, ale nešlo to. A tak začalo rozsáhlé vyšetřování.
Jak to všechno začalo? Zákazník se přihlásil do Ovládacího centra, kde si chtěl zaregistrovat doménu s koncovkou cz, konkrétně studio-chrisfarell.cz. Najel do „Nastavení“, pak zvolil „Rozšířené“ a nakonec kýženou položku „Doména“. Dostal se na níže uvedený registrační formulář. Zadal požadovanou doménu a náš systém vyhodil výsledek: doména je obsazená, nelze registrovat. Jak to?
Zákazník napsal na naši technickou podporu, ta ale ověřila, že požadovaná doména je volná. Následoval telefonický hovor s naší podporou, která opakovaně ověřila, že doménu lze registrovat. Zákazníkovi se ale pořád ukazovala doména jako obsazená. Proto následoval další telefonát, kdy šéf vývoje eStránek volal nešťastnému zákazníkovi. Společně procházeli proces registrace domény a objevili drobnou nesrovnalost.
Zákazník totiž zadával celý název domény včetně koncovky „www.studio-chrisfarell.cz“ do textového pole za „www.“ Vpravo pak zvolil, že jde o doménu CZ, klikl na tlačítko „Přidat“ a .. „Doména je obsazená“ se objevilo. Stačilo tedy nezadávat název domény včetně „www“ a koncovky, ale bez nich. Pak objednávka domény proběhla bez problémů.
Ano, teď vás možná napadají různá nelichotivá hodnocení zákazníka, který si chtěl registrovat uvedenou doménu. Jenže pokud jde o vývoj webu, konkrétně o tzv. uživatelské rozhraní, vždy je problém na straně provozovatele. Rozhraní (či web obecně) je tu od toho, aby se přizpůsobilo zákazníkovi, ne naopak.
Díky našemu zákazníkovi jsme pak mohli provést další vylepšení formuláře pro registraci domény. Nyní lze zadat do textového pole název domény s předponou „www“ i s koncovkou, náš systém pozná, jakou doménu chce uživatel registrovat a zápis domény v políčku automaticky opraví. Tahle uživatelsky příjemná „vychytávka“ je tu díky majiteli domény „studio-chrisfarell.cz“ :-)