Jdi na obsah Jdi na menu

Bez webu by to dneska nešlo, říká fotograf Jan Schinko jr.

untitled-design-108.pngS fotografem Honzou Schinkem jsme si povídali o jeho práci, která v případě podnikání na volné noze obnáší spoustu dalších aktivit, než je jeho hlavní činnost. Honza musí být také úspěšným obchodníkem či třeba marketérem! 

 

 

Honzo, jak dlouho se profesionálně věnujete fotografování? Jak dlouho trvalo, než jste svůj zájem přetvořil v obživu?
Začal jsem si fotit jen tak pro radost, tuším, v létě roku 2006. Krajinu v jižních Čechách pro kamarádku do USA. Pak následoval Český Krumlov. Profesionálně fotím posledních 9 let.

Kromě toho, že musíte být nejen skvělým fotografem, musíte být při podnikání na volné noze i dobrým marketérem, je to tak? Děláte si všechno sám?
Ano, je to tak. Nestačí mít vizuálně hezké fotky, to dneska dokáže díky digitální technice a úpravám téměř každý. Je velká konkurence. Nejdůležitější je umět práci prodat. Budovat postupně své jméno. Je to běh na dlouhou trať. V reklamě jsem se naštěstí pohyboval už dříve, takže drobný marketing si dělám sám, baví mě to. Velké kampaně si objednávám.

Co vše se vám v marketingovém mixu osvědčilo? A od čeho jste naopak ustoupil?
Marketing směřuji především na svatby, na ně potřebuji oslovovat nové zákazníky. Mám kladný vztah k tisku, ale bohužel se, jakákoliv letáková produkce, nebo inzeráty v tisku, míjely účinkem. Jednoznačně nyní preferuji on-line média. Lidé dnes vše hledají na webu. Kvalitní a obsáhlé stránky jsou základ. Pokud nemáte jméno jako Saudek, Vano nebo Prosický. Ale i ti je mají. V tomto je služba eStránek skvělá. Navíc lidem i rozšíří znalosti o internetu, o SEO, člověk se něco naučí.

Jak získáváte své zákazníky? Dají se popsat jednotlivé kanály, kudy přicházejí?
Co se týče svateb, část je na doporučení dřívějších zákazníků, část přichází právě díky reklamě. Zákazníci přicházejí z webových stránek, část z nich i ze sociálních sítí. Musíte být vidět, být nahoře ve vyhledávačích, přispívat na sociální sítě, budovat si pozitivní image, je to stálá a systematická práce. Jsou to ale jen podpůrné věci. Nakonec rozhoduje vaše jméno a poměr cena/výkon. Nestačí danou věc jen dobře nafotit, musíte ji rychle zpracovat, odevzdat. Práce fotografa s sebou kromě focení nese i další navazující zkušenosti, znalosti a dovednosti.

Investujete i do placené reklamy?
Ano, některá se mi vrátila, některá ne. Je to tak trochu obchodní tajemství. Každý si svoji cestu musí najít, každý oslovuje jinou cílovou skupinu. Není univerzální recept. Snad kromě trpělivosti a pracovitosti i drzejší tah na branku. Taková je dnes doba.

Co především fotíte? Dělají se ještě tradiční rodinné fotografie?
Fotím svatby, nebo třeba eventové akce pro agenturu. Tradiční rodinné fotky fotografové dělají stále, ale kvůli mobilům možná méně než v minulosti. U momentek rozhodně, ty si každý dnes nafotí sám. Pokud si zákazníci najímají fotografa, tak na důležitější focení. Firmy přímo pro konkrétní projekty.

Na sociálních sítích se často objevují nejen profi rodinné a těhotenské fotky nebo fotky snoubenců, čím dál častěji vidíme i profi fotky z rodinných oslav. Čím to, že o ně v poslední době roste zájem?
Lidé se rádi prezentují přátelům - jak žijí, jak se baví, především mladší generace. Já třeba těhotenské nefotím, zaměřuji se především na reportážní fotografii. Ono jde každému něco jiného. I ten, kdo se nazývá univerzálním fotografem, má oblasti, které umí lépe. Značka FotoSchinko těží se svých zkušeností a specializuje se na svatby a reportáže na míru pro své klienty.

Co byste poradil začínajícím fotografům a fotografkám?
Založit si svůj web na eStrankách a fotit, fotit a fotit. Člověk se musí časem tzv. "vyfotit", dovednosti si zcela zautomatizovat. Dále je třeba rozvíjet přizpůsobivost zákazníkům, komunikaci, postprodukční znalosti a dovednosti. Je to celé spektrum věcí, na kterých je potřeba stále pracovat a bez kterých se dnes dobrý fotograf neobejde.

 

Náhledy fotografií ze složky Jan Schinko